• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Blog dla uczniów i nie tylko.

język polski, literatura, nowe rozwiązania w nauczaniu

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Karty pracy

Witajcie Kochani!

Siódma i czwarta klasa mają teraz w miarę spokojny czas - przynajmniej jeśli chodzi o język polski - natomiast piąto - i szóstoklasiści zmagaja się z nieubłaganymi częściami  mowy - liczebnikiem, przymiotnikiem i rzeczownikiem. Myślę, że przyda Wam się trochę pomocy, tym bardziej, że na horyzoncie sprawdziany - i to niełatwe!

Najpierw coś dla klasy piątej:

4/53

Rodzaj męski: makijaż, śmiech, cyrk, artysta, balonik, motyl, figiel, tort, występ

Rodzaj żeński: niespodzianka, zabawa, kule, rzeczy, mysz, peruka

 

Rodzaj nijaki: jabłko, pióro, imię, ciastko, pytanie

5/57

bać się - D.

bawić się z - N. 

czytać - B., C.

grać na - Msc.

lubić - B.

opiekować się - N.

pomóc - C.

pracować w - Msc.

przyjrzeć się - C.

Sprzedawać - B., C., 

szukać - D. 

uczyć się - D.

wspominać o - Msc.

wyróżniać się - Msc.

zaufać - C

 8/58

wnukowie, przyjaciół, bratu, lalkę, dentystą, dobru, Kasiu

6/67

pierwszy gwiazdozbiór Oriona (np. mech, mchu - e:Ø), drugi gwiazdozbiór Herkulesa

7/67

Na przykład:

k:c pacjentka: pacjentce, g:dz księga:księdze, l:ł szkole: szkoła, s:si nos:nosie, n:ni wanna:wannie, k:ki lek:lekiem, g:gi droga:drogi, d:dzi moda:modzie

11/76

sławę (B.), cierpliwością (N.), zręcznością (N.), wyobraźnię (B.)

2/77

myśleć o niebieskich migdałach (Msc., r.m., l.mn.)

nie mieć zielonego pojęcia (D.r.n., l.poj)

być szarą myszką (N. r.ż., l.poj.)

być czarnym koniem (N.r.m., l.poj.)

dostać białej gorączki (D.r.ż., l.poj.)

patrzeć przez różowe okulary (B.r.---, l.mn.)

6/79

gorzka czekolada - mianownik, czekoladowy

dużej cytryny - dopełniacz, cytrynowy

lukrowanymi wiśniami - narzędnik, wiśniowy

soczystym brzoskwiniom - celownik, brzoskwiniowy

leśnych fiołkach - miejscownik, fiołkowy

świeżą miętę - biernik, miętowy

Karta pracy:

1.

M. dobry przyjaciel, wysoki chłopiec, niskie krzesło                                      dobrzy przyjaciele, wysocy chłopcy, niskie krzesła

D. dobrego przyjaciela, wysokiego chłopca, niskiego krzesła,                      dobrych przyjaciół, wysokich chłopców, niskich krzeseł

C. dobremu przyjacielowi, wysokiemu chłopcu, niskiemu krzesłu             dobrym przyjaciołom, wysokim chłopcom, niskim krzesłom

B. dobrego przyjaciela, wysokiego chlopca, niskie krzesło                          dobrych przyjaciół, wysokich chlopców, niskie krzesła

N. (z) dobrym przyjacielem, wysokim chłopcem, niskim krzesłem            dobrymi przyjaciółmi, wysokimi chłopcami, niskimi krzesłami

Msc. (o)dobrym przyjacielu, wysokim chłopcu, niskim krześle                  dobrych przyjaciołach, wysokich chłopcach, niskich krzesłach

W! dobry przyjacielu, wysoki chłopcze, niskie krzesło                                dobrzy przyjaciele, wysocy chłopcy, niskie krzesła

 

 2.

  stopniowanie proste stopniowanie opisowe stopniowanie nieregularne
stopień równy

mądry, ciepły, wesoły,

ładny, chudy

kolorowy, słony, ekscytujacy

zły, dobry, mały, duży

 

stopień wyższy

mądrzejszy, cieplejszy, weselszy,

ładniejszy, chudszy

bardziej kolorowy, bardziej

słony, bardziej ekscytujacy

gorszy, lepszy, mniejszy

większy

stopień najwyższy

najmądrzejszy, najcieplejszy, najweselszy,

najładniejszy, najchudszy

najbardziej kolorowy, najbardziej

słony, najbardziej ekscytujący

najgorszy, najlepszy, najmniejszy

największy

Przymiotniki, które nie podlegają stopniowaniu: wiosenny, drewniany, prawdziwy, ceramiczna

3. północnoafrykański, ciemnoniebieski, tragi - komiczny, żółto - różowo - biały, jasnokremowy, południowoeuropejski

4. Za wysoką (N., l.poj., r.ż.) górą w pięknym (Msc.,l.poj., r.m.) pałacu mieszkały zarozumiałe (M., l.mn., r.nmos.) królewny niezwykłej (D., l. poj.,r. ż.) urody, o których zatwardziałe (B., l.mn.r.nmos.) serca starali się dzielni (M., l.mn., r.mos.) rycerze i wzdychali do dumnych (D.,l.mn., r.nmos.) panien słowami:"o okrutne (W., l.mn.,r. nmos.) niewiasty, zwróćcie na nas swe oczy".

Miłego powtarzania!

 

Szóstoklasiści mierzyć sie będą z liczebnikiem - bardzo proszę, abyscie solidnie powtórzyli rodzaje liczebników, ich odmianę, a także osobliwości, z jakimi podczas tej odmiany mamy do czynienia. Szczególną uwagę zwróćcie na liczebnik zbiorowy, ponieważ lubi płatać figle, a także na zapis liczebników typu pięćdziesiąt, sześćdziesiąt, dziewięćdziesiąt, pięćset, sześćset, dziewięćset.

a oto kilka zadań z karty pracy - pozostałe, tak jak obiecywałam, w weekend.

1. 579 - pięćset siedemdziesiąt dziewięć

319 - trzysta dziewiętnaście

1698 - tysiąc sześćset dziewięćdziesiąt osiem

75 - siedemdziesiąt pięć

2.

69 - sześćdziewiąty dziewiąty

1287 - tysiąc dwieście osiemdziesiąty siódmy

15124 - piętnaście tysięcy sto dwudziesty czwarty

3. Jeremiasz poprowadził na pastwisko piętnaścioro cieląt. Obserwowałem wyścigi czworga szczeniąt. Walery przyjrzał się uważnie dwojgu dzieciom. z przedpokoju prowadziło do mieszkań troje drzwi.

BBR

14 listopada 2019   Dodaj komentarz
rzeczownik   przymiotnik   liczebnik  
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz

B_buga | Blogi