• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Blog dla uczniów i nie tylko.

język polski, literatura, nowe rozwiązania w nauczaniu

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Po przygodę do świata Narnii.

Po przygodę do świata Narnii.

Dobry wieczór,

jakkolwiek wiem, że bliżej za rogiem czai się kartkówka z tematów obocznych i oboczności tematu (tak, tak - pamiętam), to jednak zaczniemy od tematów wypracowania z naszej lektury. Wprawdzie przed nami jeszcze trochę chwil z lekturą, ale warto juz teraz zastanowić się nad tym co i jak napisać - tym bardziej, że z przyczyn technicznych (blok dwugodzinny mamy w środę) dwa tematy lekcji lekturowej będą zrealizowane już po napisaniu przez Was tej pracy. Nie martwcie się jednak - zagadnienia realizowane w czwartek i piątek nie będą związane z tematami prac, w czwartek nauczymy się, jak pisać recenzję, w piątek natomiast porównamy tekst lektury z fragmentami adaptacji filmowej i zastanowimy się, jak tworzywo charakterystyczne dla filmu wpływa na nasz odbiór tej magicznej opowieści.

   Najpierw jednak tematy - jak zwykle będa cztery do wyboru, z czego jeden baaaardzo luźno związany z treścią książki, jako koło ratunkowe dla tych, ktorzy lektury jednak nie przeczytali (i odpokutowali za to słabą oceną z testu). 

1. A gdyby to Biała Czarownica zwyciężyła? Zastanów się, jak mogłyby się potoczyć się losy bohaterów lektury, gdyby bitwa zakończyła się inaczej? W jaki sposób Edmundowi, Łucji, Zuzannie i Piotrowi udałoby się wrócić do domu? Co stałoby się z Aslanem? Opowiadanie w 3 osobie z dialogiem.

2. Kochana Mamo! Jako jedno z czwórki rodzeństwa napisz list do mamy, w której opiszesz wydarzenia, które miały miejsce w domu profesora po powrocie bohaterów z Narnii. możecie zastosować fikcję prawdopodobną - wtedy treść Waszego listu będą stanowiły wydarzenia rozgrywające sie w świece rzeczywistym lub fikcję fantastyczną - czyli przeniesiecie bohaterów do jakiegoś innego magicznego miejsca.

3. Otworzyłem/otworzyłam te drzwi i... - napisz opowiadanie w 1 osobie z dialogiem, w której opiszesz swoje przygody w jakimś magicznym miejscu. Zastosuj fikcję fantastyczną.

4. Napisz charakterystykę Edmunda. Pamiętaj o wszystkich elementach charakterystyki oraz o przemianie, jaką przeszedł chłopiec i jej przyczynach. Wykorzystaj materiał wypracowany na lekcji.

Kochani, przemyślcie dobrze tematy, wybierzcie ten, ktory wydaje się Wam najciekawszy i zastanówcie się, w jkai sposób chcielibyście go zrealizować. Pamiętajcie o cechach każdej z form wypowiedzi - trójdzielnej kompozycji, elementach listu, opowiadania i charakterystyki, nie zapominajcie, że każda z części konstrukcyjnych powinna rozpoczynać się od akapitu. Nie zapominajcie, aby utrzymać realia obyczajowe - jeśli wybierzecie temat 3., akcja może rozgrywać się współcześnie, jeśli jednak chcielibyście zmierzyć się z tematem 1. lub 2., wasza praca musi "pasować" do tekstu lektury, bo będzie pewnego rodzaju kontynuacją.

W jutrzejszym wpisie przypomnę Wam, o czym należy pamiętać, pisząc każdą z wymienionych wyżej form wypowiedzi, a dziś jeszcze obiecane zadania sugerowane z środy:

   L.poj.                                L. mn.                              L. poj.                     L. mn.

M.  wóz I Φ                      wozIy                                  drog  I  a                   drog  I  i

D.   woz I u                    woz  I  ów                        drog  I  i                   dróg  I  Φ

C.   woz I owi                woz  I  om                        drodz  I  e                drog  I  om

B.    wóz I Φ                  woz  I  y                            drog   I   ę               drog  I  i

N. (z) woz I em             woz  I  ami                        drog  I ą                   drog  I  ami

Msc. (o) wozi I e          woz  I  ach                         drodz  I  e               drog  I ach

W. wozi I e!                   woz  I  y!                             drog  I  o!                   drog  I  i!

Tematy oboczne -  wóz : woz : wozi                     Tematy oboczne – drog : drog’ : drodz : dróg

Oboczności tematu – ó:o, z:zi                                Oboczności tematu – o : ó, g : g’:dz

Miłego powtarzania!

BBR

06 października 2019   Dodaj komentarz
wypracowanie   lektura  
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz

B_buga | Blogi