Po przygodę do świata Narnii.
Po przygodę do świata Narnii.
Dobry wieczór,
jakkolwiek wiem, że bliżej za rogiem czai się kartkówka z tematów obocznych i oboczności tematu (tak, tak - pamiętam), to jednak zaczniemy od tematów wypracowania z naszej lektury. Wprawdzie przed nami jeszcze trochę chwil z lekturą, ale warto juz teraz zastanowić się nad tym co i jak napisać - tym bardziej, że z przyczyn technicznych (blok dwugodzinny mamy w środę) dwa tematy lekcji lekturowej będą zrealizowane już po napisaniu przez Was tej pracy. Nie martwcie się jednak - zagadnienia realizowane w czwartek i piątek nie będą związane z tematami prac, w czwartek nauczymy się, jak pisać recenzję, w piątek natomiast porównamy tekst lektury z fragmentami adaptacji filmowej i zastanowimy się, jak tworzywo charakterystyczne dla filmu wpływa na nasz odbiór tej magicznej opowieści.
Najpierw jednak tematy - jak zwykle będa cztery do wyboru, z czego jeden baaaardzo luźno związany z treścią książki, jako koło ratunkowe dla tych, ktorzy lektury jednak nie przeczytali (i odpokutowali za to słabą oceną z testu).
1. A gdyby to Biała Czarownica zwyciężyła? Zastanów się, jak mogłyby się potoczyć się losy bohaterów lektury, gdyby bitwa zakończyła się inaczej? W jaki sposób Edmundowi, Łucji, Zuzannie i Piotrowi udałoby się wrócić do domu? Co stałoby się z Aslanem? Opowiadanie w 3 osobie z dialogiem.
2. Kochana Mamo! Jako jedno z czwórki rodzeństwa napisz list do mamy, w której opiszesz wydarzenia, które miały miejsce w domu profesora po powrocie bohaterów z Narnii. możecie zastosować fikcję prawdopodobną - wtedy treść Waszego listu będą stanowiły wydarzenia rozgrywające sie w świece rzeczywistym lub fikcję fantastyczną - czyli przeniesiecie bohaterów do jakiegoś innego magicznego miejsca.
3. Otworzyłem/otworzyłam te drzwi i... - napisz opowiadanie w 1 osobie z dialogiem, w której opiszesz swoje przygody w jakimś magicznym miejscu. Zastosuj fikcję fantastyczną.
4. Napisz charakterystykę Edmunda. Pamiętaj o wszystkich elementach charakterystyki oraz o przemianie, jaką przeszedł chłopiec i jej przyczynach. Wykorzystaj materiał wypracowany na lekcji.
Kochani, przemyślcie dobrze tematy, wybierzcie ten, ktory wydaje się Wam najciekawszy i zastanówcie się, w jkai sposób chcielibyście go zrealizować. Pamiętajcie o cechach każdej z form wypowiedzi - trójdzielnej kompozycji, elementach listu, opowiadania i charakterystyki, nie zapominajcie, że każda z części konstrukcyjnych powinna rozpoczynać się od akapitu. Nie zapominajcie, aby utrzymać realia obyczajowe - jeśli wybierzecie temat 3., akcja może rozgrywać się współcześnie, jeśli jednak chcielibyście zmierzyć się z tematem 1. lub 2., wasza praca musi "pasować" do tekstu lektury, bo będzie pewnego rodzaju kontynuacją.
W jutrzejszym wpisie przypomnę Wam, o czym należy pamiętać, pisząc każdą z wymienionych wyżej form wypowiedzi, a dziś jeszcze obiecane zadania sugerowane z środy:
L.poj. L. mn. L. poj. L. mn.
M. wóz I Φ wozIy drog I a drog I i
D. woz I u woz I ów drog I i dróg I Φ
C. woz I owi woz I om drodz I e drog I om
B. wóz I Φ woz I y drog I ę drog I i
N. (z) woz I em woz I ami drog I ą drog I ami
Msc. (o) wozi I e woz I ach drodz I e drog I ach
W. wozi I e! woz I y! drog I o! drog I i!
Tematy oboczne - wóz : woz : wozi Tematy oboczne – drog : drog’ : drodz : dróg
Oboczności tematu – ó:o, z:zi Oboczności tematu – o : ó, g : g’:dz
Miłego powtarzania!
BBR
Dodaj komentarz