• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Blog dla uczniów i nie tylko.

język polski, literatura, nowe rozwiązania w nauczaniu

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Vb 18.03.2020 - 19.03.2020

Witajcie po krótkiej przerwie. Mam nadzieję, że wiadomości dotyczące pisowni "nie" z różnymi częściami mowy już powtórzone i utrwalone.

Prawdopodobnie od poniedziałku – zgodnie z rozporządzeniem ministra – będziemy musieli rozpocząć realizację nowych tematów z podstawy programowej, być może pojawi się również konieczność wystawiania ocen. Nie będzie to łatwe, ale obiecuję Wam, że postaram się opracować metody, które w możliwie najmniej bolesny sposób pozwolą na opanowanie nowego materiału.

Póki co mamy jednak jeszcze chwilę na powtórki, w związku z tym do końca tygodnia na zajęciach powtórzymy i utrwalimy ortografię – pisownię wyrazów z u, rz, ż, ó, ch i h, a także pisownię wyrazów wielką i małą literą.

Mimo, iż wszystkie zasady dotyczące pisowni wyrazów z trudnością ortograficzną macie w zeszycie z klasy IV, to jednak zbiorę je tutaj jeszcze raz – jeśli komuś zaginął zeszyt albo wie, że niekoniecznie przykładał się do notowania i wklejania wklejek – warto, aby zapisał te informacje w zeszycie.

Ponadto oczywiście potrenujemy trochę – zadania, które w formie plików JPG pobrałam z ćwiczeń multimedialnych wydawnictwa GWO, możecie wykonywać ustnie (niestety, nie mam możliwości edytowania ich, tak, abyście mogli na przykład wpisywać brakujące litery czy słowa) lub pisemnie, jak wam wygodniej, to już zależy od Was– ważne, aby solidnie powtórzyć. Myślę, że tyle tytułem wstępu wystarczy.

W czwartek i piątek pojawią się nowe ćwiczenia. Zabierajmy się do pracy. Powodzenia!

Lekcja                                                                                                                                        18.03.2020, 19.03.2020, 20.03.2020

Temat. Utrwalamy pisownię wyrazów z trudnością ortograficzną.

Cele:

 - pamiętam zasady dotyczące pisowni wyrazów z rz, ż, ch, h, u, ó oraz wyjątki od tych zasad

- pamiętam zasady dotyczące pisowni wyrazów wielką i małą literą

- umiem prawidłowo zapisywać wyrazy z trudnością ortograficzną

Nacobezu:

- przypomnisz sobie zasady dotyczące pisowni wyrazów z u, ó, rz, ż, ch, h i wyjątki od tych zasad (możesz sporządzić notatkę)

- przypomnisz sobie zasady dotyczące pisowni wyrazów wielką i małą literą (możesz sporządzić notatkę)

- podasz własne przykłady do zasad pisowni wyrazów wielka i małą literą

-wykonasz ćwiczenia utrwalające

 

Zapamiętaj!

U piszemy:

- zawsze na końcu wyrazu: płotu, domu, chłopcu

- na ogół na początku wyrazu: umiejętność, ulotny, urodziny

Uwaga wyjątki: ósmy, ów, ówdzie, ówczesny

- w zakończeniach czasowników – uję, - ujesz,  - uje, - ujemy, - ujecie, - ują: maluję, rysujesz, gotują

- w zdrobnieniach i zakończeniach typu – uś, - usia, -un, - unka, - unek, - ula: tatuś, opiekunka, pakunek

 

Ó piszemy:

- gdy w innej formie wyrazu lub w wyrazach pokrewnych wymienia się na o, a lub e: skrót – skracać, wiózł – wiezie, wóz – wozy

- w zakończeniach – ów, - ówka, - ówna: Kraków, klasówka, Nowakówna

Uwaga wyjątki! Skuwka, wsuwka, zasuwka

 

Rz piszemy:

- gdy w innej formie wyrazu lub wyrazach pokrewnych wymienia się na r: kamerzysta – kamera, morze – morski

- w zakończeniach – arz, - erz w nazwach zawodów i funkcji: młynarz, szermierz, żołnierz

Uwaga, wyjątek! Papież

- po spółgłoskach b, d, g, ch, j, k, w, t, p: brzmienie, drzemka, grzmot, chrząszcz, ujrzał, okrzyk, wrzask, otrzymał, uprzejmy

Uwaga wyjątki! Pszenica, kształt, bukszpan, wykształcenie, lepszy, większy, pszczoła, Mojżesz, mniejszy

 

Ż piszemy:

- gdy w innej formie wyrazu lub w wyrazie pokrewnym wymienia się na z, ź, z’, g, h, s: potężny – potęga, mrożonka – mrozić, ważyć – waga, drużyna – druh, węższy - wąski

- po l, ł, r: lżejszy, małżonek, skarżyć

- w cząstce –ża, -żo, - żu, - ży na początku wyrazów: żaba, żonkil, żuraw, żyrafa

Uwaga wyjątki! Rzadko, rzodkiewka, Rzym, rzucać

 

Ch piszemy:

- gdy w innej formie wyrazu lub w wyrazie pokrewnym wymienia się na sz: mucha – muszka, duchy – duszki

- zawsze po s: schody, schronisko, uschnięty

- przed spółgłoskami: ochronić, uchwycić

- na końcu wyrazu: dach, mech, piach

Uwaga wyjątek! druh

 

H piszemy:

- gdy w innej formie wyrazu lub w wyrazie pokrewnym wymienia się na z, ź, z’, ż, g: wahać – waga, wataha – watażka

- w cząstkach –hiper, -homo, -hydro, -hipo, -helio na początku wyrazów: homologacja, hiperbola, hipoterapia, heliocentryczny, hydroliza

- w większości nazw własnych i we wszystkich imionach zaczynających się na h: Hiszpania, Himalaje, Honduras, Henryk, Halina

Uwaga wyjątki! Chiny, Chorwacja

- na początku wykrzykników: hej, hura, hop - hop

 

Wielką literą piszemy

- nazwy własne: imiona, nazwiska, pseudonimy, przydomki, przezwiska itd.

- nazwy geograficzne: nazwy kontynentów, krajów, mórz, gór, łańcuchów górskich, jezior itd.

- nazwy miast, wsi, dzielnic, ulic, placów, województw (o ile forma przymiotnikowa zastępuje nazwę np. mieszkam w Mazowieckiem, ale województwo mazowieckie)

- nazwy mostów, pomników, konkretnych obiektów sakralnych i kulturowych

- nazwy planet, ciał niebieskich,

- nazwy mieszkańców kontynentów i krajów

- tytuły książek i czasopism

- nazwy świąt i uroczystości

 

Małą literą piszemy:

- nazwy mieszkańców województw, miast i wsi

- nazwy obrzędów i zwyczajów

- niektóre człony w nazwach wielowyrazowych (jezioro Gopło, morze Bałtyk, ale: Morze Czerwone, Morskie Oko, Czarny Staw

 

Zachęcam, abyście do powyższych zasad znaleźli własne przykłady i zapisali je w zeszycie.

 

Ćwiczenia utrwalające (z zasobów ćwiczeń multimmedialnych wydawnictwa GWO)

 

 

18 marca 2020   Dodaj komentarz
ćwiczenia ortograficzne  
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz

B_buga | Blogi