Vb 20.03.2020
Dzień dobry,
obiecałam Wam dzisiaj grę w zielone, czyli analizę wiersza "Zieleń" poprzedzoną powtórzeniem środków stylistycznych, ale po zastanowieniu uznałam, że lepiej ten temat rozbić na dwie jednostki lekcyjne. Dlatego dziś utrwalamy, a wierszem zajmiemy się we wtorek.
Lekcja 20.03.2020
Temat. Utrwalamy wiadomości o środkach stylistycznych.
Cele:
- pamiętam poznane dotychczas środki stylistyczne (poetyckie)
- potrafię rozpoznać środki stylistyczne w wierszu
Nacobezu:
- przypomnisz sobie poznane wcześniej środki stylistyczne: epitet, porownanie, przenośnię, uosobienie, ożywienie, wyraz dźwiękonaśladowczy
- zanotujesz informacje o tych środkach poetyckich, które sprawiły Ci trudność
- wykonasz ćwiczenia utrwalające.
Kochani, być może nie pamiętacie, ale pierwsze środki poetyckie poznawaliście już w klasach 1 - 3. Kiedy pani prosiła, żebyście opisali jabłko, dodając do tego słowa jak najwięcej określeń, poznaliście epitet, czyli wyraz określający rzeczownik. Oczywiście epitetem najczęściej jest przymiotnik, ale pamiętajcie, że może nim być liczebnik, zaimek, a nawet inny rzeczownik: piękny dom, mój rower, pierwszy śnieg, dom babci.
Gdy śpiewaliście w przedszkolu piosenkę o przedszkolaczku i powtarzaliście "ram tam tam", nie wiedząc o tym, używaliście wyrazu dźwiękonaśladowczego, czyli onomatopei - czyli słowa o takim ukształtowaniu brzmienia, które naśladuje dźwięki. Będą to oczywiście przede wszystkim wykrzykniki (czyli część mowy, którą poznacie wkrótce - bum, bach, łubudu), ale też rzeczowniki, czy czasowniki, których brzmienie w pewien sposób imituje dźwięk - grzmot, pisk czy szumi, szeleści.
Kiedy, wpadając do domu wołacie od progu, że jesteście głodni jak wilk - to nic innego jak porównanie, czyli zestawienie pewnych obiektów lub pojęć na zasadzie ich podobieństwa przy użyciu słów jak, jakby, niby, na kształt - pogoda jak marzenie, chmury na kształt bieluśkich firanek
Jeśli nadajemy przedmiotom czy zjawiskom cechy istot żywych, używamy ożywienia (inaczej animizacji) - burzowe chmury galopowały po niebie, natomiast jeśli przedmiotom, zwierzętom, zjawiskom i pojęciom nadajemy cechy ludzkie - używamy uosobienia, czyli personifikacji): "cicho potog gada, gwarzy pośród skał"
Tyle teorii - bardzo proszę, jeżeli któreś z tych pojęć wydawało Wam się całkowicie obce, warto dla utrwalenia zanotować informację o nim i przykład w zeszycie, jeśli wszystko było jasne i dobrze pamiętaliście te zagadnienia, można sobie notatke darować.
Przypominam, że ćwiczenia udostępnione w formie plików PDF wykonujecie ustnie (chyba, że ktoś chce wydrukować i wkleić do zeszytu), nie musicie robić wszystkich - wybierzcie te, które Was zaintrygowały, zaciekawiły, spodobały się Wam. Trochę później na wordwallu pojawią się ćwiczenia do wykonania online - również dla tych, którzy chcą się sprawdzić.
Życzę udanego weekendu - odpocznijcie solidnie i do zobaczenia we wtorek.
Dodaj komentarz