• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Blog dla uczniów i nie tylko.

język polski, literatura, nowe rozwiązania w nauczaniu

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

VIb 25 - 26.03.2020

Link filmu:

https://www.youtube.com/watch?v=d8cAxrZ_wUA

 https://www.youtube.com/watch?v=h7rbK4xL3gE

Temat. Nie tylko hobbici i krasnoludy – tworzymy leksykon mieszkańców Śródziemia (projekt)

Cele (2 godziny):

·        Potrafię wyodrębnić charakterystyczne cechy  fantastycznych postaci z naszej lektury

·        Rozumiem pojęcie bohater indywidualny i bohater zbiorowy

·        Umiem zredagować dokładne opisy fantastycznych bohaterów „Hobbita”

·        Potrafię przygotować kartę z „Leksykonu fantastycznych mieszkańców Śródziemia”

Nacobezu (2 godziny):

·        Przypomnisz sobie, z jakimi fantastycznymi postaciami spotykamy się na kartach naszej lektury

·        Zapiszesz (lub wkleisz) i zapamiętasz pojęcia bohater indywidualny i bohater grupowy

·        Odszukasz w odpowiednim rozdziale informacje na temat przydzielonego ci bohatera zbiorowego i bohatera indywidualnego

·        Zapoznasz się z zagadnieniami do opracowania

Zadanie twórcze (na 06.04) w formie kart z leksykonu lub prezentacji PowerPoint przedstawisz informacje o przydzielonych ci bohaterach naszej lektury

Bohater indywidualny (w literaturze) – postać literacka obdarzona wyrazistymi cechami osobowymi, charakterystycznymi tylko dla niej; w utworze ma znaczenie dla rozwoju akcji, wokół niej skupiony jest wątek (lub wątki utworu). Czytelnik poznaje jej osobiste przeżycia, przemyślenia i motywy działań.

Bohater zbiorowy – zespół postaci występujących w utworze i reprezentujących określone środowisko, gatunek, rasę czy grupę społeczną. Postacie nie są traktowane jako indywidualności, lecz jako przedstawiciele grupy, reprezentują wspólne cechy, zachowania czy pragnienia; przyświecają im wspólne motywy postępowania i dążą do tego samego celu.

Zagadnienia do opracowania:

 Uwaga – jeśli chcecie zapisać je lub wkleić do zeszytu, każdy wkleja lub zapisuje tylko tę część, którą ma opracować!

1. Hobbici (rozdział 1) Kinga, Janek

• Gdzie mieszkali?

• Jak wyglądali?

• Jaki tryb życia prowadzili?

• Co lubili, a za czym nie przepadali?

• Jak spędzali czas?

• Jakie mieli szczególne właściwości i umiejętności?

2. Krasnoludy (rozdział 1) Kamil, Kuba K.

• Jaka była ich przeszłość? (dawna świetność, siedziba, zajęcia, historia)

• Jak wyglądali i jak się ubierali?

• Jakimi cechami osobowości odznaczała się większość z nich? Jakie ich cechy ujawniły się w trakcie

wyprawy? Jak krasnoludy charakteryzuje narrator, a jak Smaug?)

 

3. Elfy z doliny Rivendell (rozdział 3) Zuzia, Julka

• Jak wyglądały?

• W czym się przejawiało ich wesołe usposobienie, poczucie humoru?

• Z czego słynęły?

• Kto stał na ich czele? (prezentacja postaci: wygląd, osobowość, umiejętności)

4. Elfy leśne (rozdział 8, 9) Gabrysia, Roman, Kuba S.

• Gdzie mieszkały?

• Jak lubiły spędzać czas?

• Jak wyglądały?

• Co je różniło od innych elfów?

• Czym się zajmowały?

• Czego nie potrafiły?

• Z czego wynikała ich niechęć do krasnoludów?

• Jak wyglądał ich władca?

5. Trolle (rozdział 2) Dominik, Nina

• Jak wyglądały?

• Gdzie mieszkały?

• Jaki tryb życia prowadziły?

• Czym się żywiły?

• Jak się zachowywały i jak mówiły?

• Czym się odznaczały? (cechy charakteru)

• Co było ich słabością?

6. Gobliny (rozdział 4) Kacper, Olivier

• Jak wyglądały?

• Gdzie mieszkały?

• Czym się żywiły?

• Czym się zajmowały?

• Jak się zachowywały?

• W jaki sposób demonstrowały swoją siłę?

• Jak było zorganizowane to plemię?

• Czego się bały?

7. Wilki (rozdział 6) Franek, Natalia, Weronika

• Jak wyglądały?

• Jakie miały cechy charakterystyczne? (umiejętności i słabości, powiązania z innymi, organizacja,

hierarchia ważności, obyczaje)

Orły (rozdział 6)

• Jak wyglądały?

• Jakie miały cechy charakterystyczne? (umiejętności i słabości, powiązania z innymi, organizacja,

hierarchia ważności, obyczaje)

Pająki (rozdział 8)

• Jak wyglądały?

• Jakie miały cechy charakterystyczne? (umiejętności i słabości, obyczaje)

Postacie indywidualne:

1. Gandalf (rozdział 1) (Kinga, Janek, Dominik, Nina)

• Kim był?

• Jakie posiadał umiejętności?

• Co lubił?

• Z kim się przyjaźnił?

• Jak wyglądał i jak się ubierał?

• Jakie miał cechy charakteru?

• Jak traktował wędrowców? (Kiedy im pomagał? Jak mobilizował ich do samodzielności?)

• Jak wykorzystywał swoją moc?

• Jak traktowali go inni bohaterowie powieści? Dlaczego?

 

2. Gollum (rozdział 5) Kuba S, Franek, Zuzia, Gabrysia)

• Gdzie żył?

• Jak wyglądał?

• Czym się odżywiał i w jaki sposób zdobywał pożywienie?

• Co było charakterystycznego w jego zachowaniu i sposobie mówienia?

• Z czego mogły wynikać dziwactwa Golluma?

• Co lubił Gollum?

• Czego był właścicielem? Jak się zachował po stracie swojej własności?

3. Beorn (rozdział 7)     (Kuba K., Roman, Natalia , Olivier)

• Gdzie mieszkał, skąd przybył?

• Co mówiono o jego pochodzeniu?

• Co było jego szczególną właściwością?

• Jak wyglądał?

• Czym się zajmował?

• Co lubił?

• Co jadał?

• Czego nie należało przy nim robić?

• Na co był odporny?

• Jakimi cechami osobowości się odznaczał?

4. Smaug (rozdział 12)  (Julka, Weronika, Kamil, Kacper)

• Kim były smoki?

• W jakich warunkach żył Smaug?

• Jak wyglądał?

• Co było dla niego najważniejsze?

• Jakie miał szczególne właściwości?

• Jakimi cechami się odznaczał?

• Co było jego słabością?

 

29 marca 2020   Dodaj komentarz
leksykon   hobbit  
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz

B_buga | Blogi