Materiały, powtórki ćwiczenia
Dziś pierwsza część materiału do powtarzania - tym razem dla uczniów klasy V.
Poniżej link do testu on-line z części mowy - można poćwiczyć przed poprawą z pracy klasowej oraz karta pracy do zaimka.
http://www.edukacja.edux.pl/p-32964-sprawdzian-z-czesci-mowy-klasa-v.php
Karta pracy – zaimek
1. Wpisz zaimki w odpowiednich formach
Wuj Tarabuk chwycił (jego, niego, go)................. za rękę i powiedział, że widzi złote żmije wychodzące z oczu olbrzymek. Wydawało (mi, mnie) .....................się, że mój wuj majaczy ze strachu.
Żmije pełzły wprost ku (im, nim)........... . Każda z (ich, nich)........pojawiała się tylko9 na chwilę i znikała bez śladu. - Bez (ciebie, cię) .............. nie poradzimy sobie z olbrzymkami.
(jego, niego, go)........................ nazwą tchórzem, nie nas – powiedział marynarz.
- (mnie, mię).................... to nie obchodzi, nie mogę dłużej wytrzymać (ich, nich)................................... wzroku!
Olbrzymka tylko czekała na (jego, niego, go) ..................... reakcję, by wskoczyć na pokład i (jego, niego, go)............................. skrępować.
Nic już (im, nim)...................... nie przeszkadzało zająć okrętu.
22. Uzupełnij wypowiedzi właściwymi zaimkami
A. - Otwórz drzwi./ - ..........................pukał? Nie słyszałem
B. - Fantastyczny plecak!/ - Podoba ..się? Zaraz ..........wytłumaczę, gdzie można........kupić
C. - ..........jedziesz na wakacje?/ - Na Kaszuby, jeszcze nigdy .................nie byłam.
D. Kasia będzie ............za chwilę. /- ............... chcesz ................powiedzieć
E . ................dziadek urodził się przed wojną. Nie było ...............telewizji. Wyobrażasz to........................?!
F. - ................... masz pieniędzy? / - Pięćdziesiąt zł ./ - Myślisz, że ................. wystarczy na ........ grę?
G . - ..................zimno! Od dawna nie było............................mrozów.
H. - .........................wspaniałe przedstawienie! Nigdy jeszcze ......................nie widziałem!
I. - ..................... chcesz na gwiazdkę?/ ...................... drobiazg, nie liczy się ..... dostałeś, tylko .......... o .........................pamięta.
3. Przeredaguj tekst tak, żeby wyróżnione wyrazy się nie powtarzały. Użyj zaimków.
Wuj Tarabuk trzymał w ręku kartkę. Kartka była dokładnie zapisana. Poznałem kartkę. Był to wiersz. Wuj napisał wiersz na cześć Piruzy. Tarabuk podszedł z wierszem do królowej olbrzymek i poprosił królową o przeczytanie wiersza. Wierzył, że oczarowana wierszem królowa uwolni z więzów całą załogę.
4. Dostosuj formy gramatyczne zaimków. Rozpoznaj zaimki rzeczowne, przymiotne, przysłowne i liczebne. Wpisz je do tabeli
Nie musisz (ja).......................... nic tłumaczyć. Doskonale (ty) ................................rozumiem.
Lepiej chodźmy na spacer do (tamto)............................ miejsca, o (które)........................ mówił Staszek. On twierdzi, że nigdy nie widział (tyle)................wiewiórek. Możemy wziąć dla (one).........................trochę orzechów. Pomożemy (te)......................miłym stworzonkom uzupełnić zapasy na zimę. Jak (ty)................... się podoba taki pomysł?
Zaimki rzeczowne |
Zaimki przymiotne |
Zaimki przysłowne |
Zaimki liczebne |
|
|
|
|